Nieuw integraal beleidskader sociaal domein

Samen groeien, gewoon doen” betekent voor ons het gewone leven centraal stellen en doen wat nodig is. Dat is de visie achter het sociale domein van de gemeente Doetinchem. Vanavond stemde de gemeenteraad in met ons nieuwe integrale beleidskader sociaal domein. Dit beleidskader vormt het overkoepelende beleid voor alles wat we de komende jaren in het sociaal domein in de samenleving, in nauwe samenwerking met onze verbonden partijen, gaan doen.

De kracht van de samenleving benutten
Juist die verbonden partijen zorgen er samen met ons voor dat de gemeente Doetinchem verder kan groeien in kwaliteit. Het zijn die ontelbare initiatieven in de haarvaten van onze buurten en wijken die zorgen voor een betrokken en veerkrachtige samenleving. Ook in 2036 willen we een aantrekkelijke gemeente zijn, waar het prettig wonen, werken, leven en verblijven is. Het sociaal domein bezien we daarmee breder dan alleen de wettelijke taken die we vanaf 2015 als gemeente van het Rijk kregen. De thema’s in het beleidskader worden bepaald door wat de inwoner raakt. Dat is het perspectief en van daaruit gaan we te werk.

Intensief proces
We hebben in de afgelopen anderhalf jaar toe gewerkt naar een nieuw toekomstgericht en integraal beleidskader voor het sociaal domein. We zijn gestart met het uitvoeren van een evaluatie van het oude beleidskader. De gemeenteraad heeft in juli 2023 inhoudelijke uitgangspunten en richtinggevende principes vastgesteld voor het nieuwe beleidskader. In september 2023 hebben we een verdiepingssessie gehad met de raad om in gesprek te gaan over de uitdagingen en vraagstukken in het sociaal domein. Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met de uitwerking. Daarvoor hebben we verschillende sessies georganiseerd en hebben we gesprekken gevoerd met onze verbonden partijen en andere maatschappelijke partners. Ook hebben we de sociale raad en de cliëntgroepen betrokken. Een intensief proces, maar wel met een resultaat waar wij trots op zijn.

Bovenstaande afbeelding vat in één oogopslag samen waar het ons om gaat. Er zijn vier sociale opgaven, waarvoor uitvoeringsagenda’s worden opgesteld. Het zijn ontwikkelingen waar onze inwoners (en wij) mee te maken hebben of krijgen. In de uitwerking zijn er verder een aantal uitgangspunten die we waar maken. Je vindt ze onder ‘aan de slag’. Want dat is de bedoeling van dit beleidskader. We stropen onze mouwen op en gaan flink aan de slag.

Naar een ‘Werkcentrum Achterhoek’

Er moet één herkenbaar loket komen, het regionale werkcentrum, waar alle werkzoekenden en werkgevers terecht kunnen voor de ondersteuning en begeleiding die nodig is om mensen de stap naar een nieuwe baan te laten maken. In het Werkcentrum Achterhoek bundelen gemeenten, UWV, sociale partners en onderwijs om zo te zorgen voor een beter functionerende arbeidsmarkt. De samenwerking is gericht op meer arbeidsparticipatie, omscholing en doorstroom.

Eén servicepunt
In de Achterhoek werken overheid, sociale partners en onderwijs gezamenlijk aan een sterke en innovatieve regio, daarvoor is de arbeidsmarkt cruciaal. Onder verantwoordelijkheid van de thematafel Onderwijs & Arbeidsmarkt is enige tijd geleden een verkenning uitgevoerd naar de dienstverlening op het terrein van de loopbaanontwikkeling in de Achterhoek. Belangrijke uitkomst uit deze verkenning was dat voor inwoners en werkgevers de dienstverlening verbeterd kan worden door de dienstverlening te ontschotten en samen te brengen in een servicepunt voor werk & leven lang ontwikkelen (LLO). De thematafel heeft aansluitend hiervoor een opdracht geformuleerd voor de realisatie van een servicepunt in de arbeidsmarktregio.

Hervorming dienstverlening
De ambitie van de thematafel sluit aan op de doelstellingen van de hervorming van de arbeidsmarktdienstverlening voor inwoners en bedrijven die in 2022 door het Rijk is geïnitieerd. Het Rijk streeft naar een arbeidsmarktdienstverlening die meer groepen op de arbeidsmarkt bereikt en ontschot wordt aangeboden. Doel is per regio één toegangspoort te hebben tot publieke en private dienstverlening van partners. De huidige separate loketten (het Regionaal Mobiliteitsteam, het Werkgeversservicepunt en het Leerwerkloket) van waaruit op dit moment wordt samengewerkt gaan op in deze ene toegangspoort: het Werkcentrum.

Hoe ziet dat Werkcentrum er concreet uit?
Voor herkenbaarheid, kenbaarheid en toegankelijkheid is de ambitie om één regionaal loket te hebben voor de dienstverlening aan werkgevers, werkenden en werkzoekenden op het terrein van werk en leven lang ontwikkelen. Bij dit regionaal loket kunnen vanaf dat moment werkenden, werkzoekenden en werkgevers uit de regio zonder afspraak terecht voor informatie en advies over werk, mobiliteit, de arbeidsmarkt, werken in de grensregio, scholingsadvies en verdere loopbaanvragen. Het Werkcentrum fungeert als toegangspoort en ontsluit de dienstverlening naar alle betrokken partijen. Er is sprake van een warme overdracht naar de verantwoordelijke partijen. In dit kader geldt het no wrong door principe. Deelnemende partijen zorgen er via de poort van het Werkcentrum en via de eigen kanalen voor dat mensen met hulpvragen op de juiste plek worden geholpen. Het Werkcentrum kent voor het klantencontact en zijn dienstverlening een digitaal/online kanaal, een telefonisch kanaal en een fysiek kanaal.

Leidende principes
Streven is om in 2025 het regionaal loket operationeel te hebben. Op dit moment worden de leidende principes voor Werkcentrum Achterhoek uitgewerkt. Ook wordt gewerkt aan de voorbereiding van de werving van een coördinator en het team van gidsen.

Asielzoekers direct aan het werk

Asielzoekers aan een betaalde baan helpen: niet na een half jaar, zoals de regels voorschijven, maar direct. Niet maximaal 24 weken en dan weer stoppen. Dat willen wij voor elkaar zien te krijgen. Er zijn veel banen niet ingevuld en asielzoekers wachten maar, terwijl zij graag zinvol werk doen. Ik vind het onbestaanbaar dat mensen met talent niet worden ingezet, terwijl werkgevers staan te springen om personeel.

Achterhoek kijkt naar kansen
In april 2023 vroeg ik er in De Week van Gelderland al aandacht voor. Toen zaten de regels nog in de weg. Op dat vlak is er inmiddels meer ruimte gekomen. Onlangs werd tijdens een bijeenkomst over asiel en migratie op de Vijverberg in Doetinchem door Commissaris van de Koning Lenferink dezelfde insteek gekozen. Er zijn volop kansen op de arbeidsmarkt en het helpt werkgevers en asielzoekers als zij in het kader van ‘vroege start’ al snel kunnen werken.

Expertise reeds aanwezig
Vluchtelingen zitten over het algemeen lang in het azc en kunnen niets anders doen dan afwachten. Juist nu we ook in de regio meer opvangplekken krijgen voor asielzoekers is het zaak om vroeg te starten. Bij sociaal ontwikkelbedrijf Laborijn is de expertise aanwezig om statushouders te begeleiden naar werk. Al eerder besteedden we daar aandacht aan. We hebben gezien dat onze professionals ook in staat waren om asielzoekers uit de crisisnoodopvang richting werk te begeleiden. Dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Naast het maken van de match tussen asielzoeker en werkgever moet er administratief veel geregeld worden. Belangrijker nog is het in hoog tempo aanleren van voor het beroep essentiële vaardigheden. We weten hoe dat werkt en wat ervoor nodig is.

Pilot ‘Vroege start Achterhoek’
Toch weten en kunnen we nog niet alles. Daarvoor hebben we in onze regio het initiatief genomen om een pilot te starten met als doel asielzoekers sneller te laten integreren in de arbeidsmarkt via werk- en leertrajecten, en hen tegelijkertijd tijdelijk te huisvesten. Dit initiatief wordt breed ondersteund door de betrokken partijen, waaronder gemeenten, werkgevers, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties. In de voorbereiding zijn naast Provincie Gelderland ook de ministeries SZW, OCW, JenV en BZK betrokken.

Wat gaan we doen?
We creëren arbeidsplaatsen/matches voor kansrijke asielzoekers en statushouders, gekoppeld aan passende huisvesting en begeleiding. Het uiteindelijke doel is om deze doelgroep sneller te integreren in de regio, de opvang te ontlasten en hen te laten bijdragen aan het dichten van arbeidsmarkttekorten. Zowel de regio Achteroek als het Rijk willen leren wat de werkzame principes zijn binnen deze pilot.

Webinar pedagogische basis

Hoe sterker de pedagogische basis, hoe beter vragen en problemen die bij opgroeien horen, in het gewone leven kunnen worden opgepakt. In plaats van kinderen en jongeren aan te passen aan de omgeving, moeten wij de pedagogische basis versterken. Hoe doe je dat in de praktijk? Die vraag stond centraal tijdens een webinar, waarbij ik dagvoorzitter mocht zijn.

Professionals, beleidsmakers en bestuurders uit gemeenten, onderwijs, kinderopvang en jeugdhulp bespraken hun domeinoverstijgende aanpak en interprofessionele samenwerking. Zij gaven een beeld van hun praktijken, ervaringen, fouten en benoemden tips voor collega’s in het hele land.

Bekijk het webinar hier:

Een warm welkom in de nieuwe brugklaswereld

WEHL – Veel kinderen gaan na de zomervakantie van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Veel basisscholen organiseren daarom een avond voor kinderen van groep 8 met hun ouders: De Grote Overstap. “Het was heel verhelderend.”

Door Hans Hissink. Dit artikel is eerder verschenen in Doetinchems Vizier.

De overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs is een mijlpaal voor zowel kinderen als ouders. De kinderen van groep 8 van basisschool Het Timpaan en hun ouders bezochten daarom ‘De Grote Overstap. Een educatieve en informatieve avond om de brugklaswereld toegankelijker te maken voor zowel kinderen als ouders.

Het programma wordt georganiseerd in samenwerking met bureau Halt, Iriszorg, de jongerenwerkers en jeugd- en gezinswerkers van Buurtplein en de Politie. In totaal hebben al 14 basisscholen gebruik gemaakt van dit aanbod. Tijdens de avondbijeenkomst stellen alle partners van ‘De Grote Overstap’ zich voor en vinden interessante gesprekken plaats over relevante onderwerpen, zoals groepsdruk, online veiligheid, cyberpesten en andere maatschappelijke uitdagingen. Door deze onderwerpen aan te snijden, willen de organisatoren een bewustwording creëren die niet alleen de kinderen, maar ook de ouders voorbereidt op de grote overstap naar de middelbare school.

Preventie 
Bij de avond op Het Timpaan in Wehl waren onder meer wethouder Jorik Huizinga en directeur Marleen Leurs met collega’s van Buurtplein aanwezig. Net als Arno Lippmann, directeur van de enige basisschool in Wehl. “Een bijeenkomst als deze is zo’n vijf jaar geleden ontstaan naar aanleiding van een bijeenkomst die we hier hadden georganiseerd met deze school en de buurtbewoners. Halt en Iriszorg waren daar al bij betrokken om te kijken hoe we goed met elkaar het gesprek konden aangaan. Omdat veel kinderen uit groep 8 van deze school de grote stap naar het voortgezet onderwijs in Doetinchem gaan maken, willen we hen met hun ouders middels deze avond voorlichten over de vele maatschappelijke verlokkingen die bestaan. Vooral vanuit preventie,” legt Merel Bal-van Peer van Buurtplein uit.

“Het is het eerste jaar dat De Grote Overstap plaatsvindt bij zoveel scholen,” vult Marleen Leurs aan. “Het leuke is dat scholen die zich nog niet hadden aangemeld voor deze bijeenkomst, maar wel enthousiaste verhalen van collega’s horen, volgend jaar ook mee willen doen,” vertelt Alice Bloemendal, eveneens van Buurtplein.

Wethouder Jorik Huizinga juicht het initiatief toe. “Voor veel kinderen is de overstap naar de brugklas best spannend, voor ouders net zo. Het is een stukje loslaten van je kind in een situatie die best wel ongewis is. Niet alleen door de fysieke afstand omdat het kind verder moet fietsen naar school, maar ook door de gevoelde afstand met een nieuwe vriendenkring die ze gaan opbouwen en grotere verleidingen die op de loer liggen. Bijvoorbeeld vrienden die misschien niet altijd de goede bedoelingen hebben, dat leeft vaak meer bij ouders dan bij de kinderen zelf. Daarom is het zo mooi dat Buurtplein samen met de scholen optrekken om vanuit de preventieve kant die nieuwe weg heel begaanbaar te maken.”

Directeur Arno Lippmann van Het Timpaan is blij met de bijeenkomst. “Het wordt allemaal heel anders dan ze nu gewend zijn. Het is goed dat zij daarop voorbereid worden. Acht jaar lang hebben ze in een veilige omgeving vertoefd met vriendjes en vriendinnetjes waarmee ze voetballen en volleyballen. Nu moeten ze een ander plekje gaan veroveren en dat is spannend.”

Interactief
Volgens Marleen wordt met deze bijeenkomst de angst niet groter gemaakt dan die misschien al is. “Het leuke is dat bijvoorbeeld de wijkagent zich nu naast de kinderen kan opstellen. Je kunt gewoon even voetballen met de wijkagent op je eigen schoolplein, hoe stoer is dat? Dan ken je hem of haar bij naam en dan kun je ook hoi zeggen als je elkaar tegenkomt. Dat is ook precies de reden waarom we de jongerenwerkers gevraagd hebben om aan te sluiten. Zij proberen op een leuke en laagdrempelige manier in contact te komen met de jongeren en niet pas als er gedoe is. We willen laten zien dat je niet altijd alleen bij je ouders terecht kunt, maar ook bij anderen die je kunt vertrouwen.”

Tom Erdhuizen is als jongerenwerker samen met Carolyn Loor aanwezig bij De Grote Overstap. “Wij willen de jongeren leren kennen en de jongeren leren ons kennen. Daardoor wordt de stap richting bijvoorbeeld een jongerencentrum lager gemaakt. Jongeren kunnen contact met ons zoeken via alle bekende social mediakanalen, maar we staan ook wel eens bij een schoolplein. De kinderen hebben dan zoiets van ‘hé, die hebben we ook gezien bij De Grote Overstap’. Voor veel jongeren is dit het eerste contact met het jongerenwerk.”

Moeder Chantal Schuerink was met haar dochter Lobke aanwezig bij de bijeenkomst. “Het was heel verhelderend en heb best wat nieuwe dingen gehoord. Bijvoorbeeld dat Iriszorg een preventieteam heeft en dat er een soort huiskamer in jongerencentrum De Gruitpoort is waar de kinderen altijd terecht kunnen. Het is ook fijn om te weten dat jongerenwerkers nauw betrokken zijn in en om de school. Zij proberen de kids voor te lichten dat er heel veel kan gebeuren waar zij nog geen weet van hebben.”

Actief betrokken
Lobke is het eerste kind van het gezin Schuerink dat de ‘grote stap’ gaat maken. “Zij zal niet in zeven sloten tegelijk lopen, maar het is wel goed dat de kinderen horen van de gevaren die op de loer liggen zoals groepsdruk. Natuurlijk heb je vertrouwen in de opvoeding die je je kind geeft, maar Wehl is maar een klein dorpje vergeleken met Doetinchem. Het mooie aan deze avond is dat de kinderen actief betrokken worden door middel van het spel ‘over de streep‘ waarbij ze van de jongerenwerkers tools krijgen om hun grenzen aan te geven en bewust te zijn van eigen gedrag in bepaalde situaties.”

Zelf is Lobke heel enthousiast over De Grote Overstap. “Ik vond het ontzettend leuk en heb veel gehoord en gezien wat ik nog niet wist. Bijvoorbeeld de politieagent die vertelt over hoe zwaar zijn uitrusting is die hij bij zich draagt.” Over de overstap van de basisschool naar het Panora in Doetinchem maakt Lobke zich geen zorgen. “Ik heb er ontzettend veel zin in en vind het niet spannend om naar Doetinchem te gaan.”

De bijeenkomst wordt door alle scholen, ouders en kinderen positief ontvangen. Ook voor het einde van volgend schooljaar kunnen scholen zich weer aanmelden voor de informatieve avond die geïnitieerd wordt door Buurtplein Doetinchem.

Doetinchem verbetert kwaliteit schoolgebouwen

De gemeente Doetinchem heeft een flinke groeiambitie; 70.000 inwoners is de stip aan de horizon voor 2036. Voldoende en kwalitatief goede schoolgebouwen zijn daarbij een randvoorwaarde. Daarom komt er de komende jaren nieuwbouw voor enkele basisscholen en worden andere scholen grondig gerenoveerd of krijgen een upgrade. De gemeenteraad besluit over het plan waarin deze ambitie wordt beschreven op 25 april 2024.

We willen het beste onderwijs voor onze jongste inwoners. Dat betekent dat iedereen naar school moet kunnen gaan in een goed schoolgebouw. We hebben een hoog ambitieniveau voor de renovatie of nieuwbouw van onze scholen. Daarom hebben we voor basisonderwijs, speciaal basisonderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal voortgezet onderwijs, samen met het onderwijs, een nieuw Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) opgesteld. Hierin leggen we vast hoe we de kwaliteit van onze schoolgebouwen de komende jaren verbeteren en behouden. We bieden het IHP nu samen met de schoolbesturen aan aan de gemeenteraad.

Van krimp naar groei
Relatief veel schoolgebouwen in de gemeente Doetinchem zijn verouderd of hebben een onderhoudsachterstand. Jarenlang werd immers gedacht dat het leerlingenaantal vanwege de krimp flink zou afnemen. Nu de omslag naar groeigemeente is gemaakt, was een nieuw IHP nodig. Het IHP wordt iedere 4 jaar door de partijen geëvalueerd en waar nodig aangepast. Alle partijen ondertekenen het IHP en verbinden zich er aan.

Inclusiever onderwijs
Passend onderwijs gaat uit van het uitgangspunt ‘regulier als het kan, speciaal waar het moet’. Bij passend onderwijs horen schoolgebouwen die bijdragen aan de ontwikkeling van onze kinderen. Schoolgebouwen waarin ruimte is voor
de begeleiding en ondersteuning. Waar ruimte is om samen te komen en elkaar te ontmoeten. Met schoolpleinen waar ruimte is om te spelen en te leren.
Gebouwen die beschikken over een werkomgeving die motiverend is voor alle medewerkers in onze scholen. Kortom: Schoolgebouwen die functioneel, veilig, gezond, uitdagend en duurzaam zijn.

Schoolgebouw basis voor goed leerklimaat
Anne de Visch Eybergen (Achterhoek VO) en Liesbeth Nap (Gelderveste) geven aan: “Als gemeente en schoolbesturen zien we het als een gezamenlijke opgave dat alle kinderen binnen een veilige en kansrijke omgeving kunnen opgroeien. Ieder kind moet toegang hebben tot goed onderwijs, waarbij recht wordt gedaan aan de talenten en behoeftes van elke leerling. Een goed schoolgebouw is de basis voor een goed leerklimaat. We investeren in een gebouw zodat kinderen met veel plezier kunnen leren en spelen.”

De komende jaren worden de schoolgebouwen afhankelijk van hun huidige staat aangepakt. Dat kan op drie manieren:

  1. Upgraden van schoolgebouwen die in basis nog goed zijn. Denk hierbij onder andere aan verbeteren van het binnenklimaat.
  2. Renoveren van schoolgebouwen die ‘op’ zijn, maar waarbij gebouw en locatie nog voldoende potentieel hebben. Na renovatie voldoet het schoolgebouw weer aan de huidige eisen.
  3. Nieuwbouw, waarbij we een hele nieuwe school bouwen, die op zijn vroegst pas na 40 jaar gerenoveerd hoeft te worden.

De komende vier jaar gaan we aan de slag met ongeveer 13 scholen. Er is geen tijd te verliezen en daarom beginnen we nu. Voor het upgraden, renoveren of nieuwbouwen van een schoolgebouw, maken we samen een eigen aanpak en projectplan. Hoe groter het project, hoe langer de doorlooptijd daarvan.
In 2024 starten de volgende projecten (of zijn al gestart met voorbereiding):

  • Wilhelminaschool (nieuwbouw)
  • Hogenkamp (nieuwbouw)
  • Houtkamp College (upgraden)
  • Basisschool IJzevoorde (upgraden)
  • Wis en Wierig (upgraden)
  • De Haven (upgraden)
  • De Zonneboom (upgraden)
  • Het Kleurrijk (’t Prisma, ’t Mozaiek en Dichterbij) (upgraden)
  • VSO Isselborgh (nieuwbouw).

In 2025 starten de volgende projecten:

  • Timpaan (upgraden)
  • SO en SBO en basissschool De Huet (wordt Kindcentrum De Huet Oost) (nieuwbouw)

En in 2026 volgt:

  • De Pas (renoveren en uitbreiden)

Vooruitlopend op de projecten vanaf 2028 kunnen scholen het initiatief nemen om al eerder te starten met plannen maken. We kunnen dan, op het moment dat de planning het toelaat, concreet aan de slag.

Om- en bijscholing? Opijver!

Het Achterhoeks Talentenfonds Opijver levert een forse impuls aan de ontwikkeling van de regionale beroepsbevolking. Opijver biedt inwoners de kans om via om- en bijscholing een sterkere positie op de arbeidsmarkt in te nemen. Daar ben ik trots op. Afgelopen jaar tijd zagen we het aantal toegekende scholingsvouchers verder stijgen naar 1.223 eind 2023. Inmiddels naderen we de 1.300 inwoners die met een voucher een om- of bijscholingstraject zijn gestart!

Onlangs vroegen we naar de ervaringen. Ruim 93% van de inwoners heeft de scholing succesvol afgerond met een diploma of certificaat. Veel van hen hebben (ander) werk gevonden. 92% van de mensen heeft een baan, waarvan 55% in de kansrijke sectoren zorg, techniek en onderwijs. Een mooi resultaat dat mijn verwachtingen overtreft. We kunnen stellen dat inwoners Opijver weten te vinden. Niet alleen voor scholingsvouchers, maar ook voor informatie en advies. Opijver ondersteunt inwoners namelijk ook door hen te wijzen op andere mogelijkheden. Zo startten ook nog eens 180 inwoners met een opleiding die volledig wordt betaald vanuit bestaande regelingen.

Nieuw perspectief voor werknemer en werkgever

Inwoners die zijn vastgelopen, zien door Opijver weer perspectief op een kansrijke baan. Dat is belangrijk om bij te dragen aan de aanpak van de mismatch op de arbeidsmarkt. We zien dat in bepaalde sectoren de vacatures lastig gevuld worden. Dat terwijl mensen uit een andere sector geen baan kunnen vinden. Voor die mensen is Opijver een mooie uitkomst. Door omscholing brengen we vraag en aanbod op de arbeidsmarkt in de Achterhoek dichter bij elkaar.

Mooi is ook dat werkgevers Opijver steeds beter weten te vinden en meedenken in oplossingen, bijvoorbeeld door een deel van de scholingskosten te betalen. Afgelopen jaar werden in samenwerking met opleiders en werkgevers verschillende scholingstrajecten opgezet die inspelen op de personeelstekorten in sectoren zoals techniek, zorg en onderwijs. Dat zijn mooie ontwikkelingen waar Opijver aan bijdraagt.

Opijver heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot onmisbare schakel in onze arbeidsmarktregio en is een voorziening om trots op te zijn. Wij zijn ervan overtuigd dat we op deze manier veel beter invulling geven aan scholing dan het door het kabinet ingezette (en gestopte) STAP-budget.

Waarom werkt Opijver wel en het STAP-budget niet?

Het antwoord op die vraag is eenvoudig. Bij scholingsvragen gaat om persoonlijke ambities van inwoners en de match met de regionale arbeidsmarkt. Bij Opijver geloven we erin dat we met elke inwoner een persoonlijk gesprek moeten voeren en samen het beste kunnen nagaan hoe de opleiding bekostigd kan worden, wat er verder voor nodig is om het te laten slagen en welke rol werkgevers kunnen spelen. Immers: elke inwoner wil dat de opleiding ook leidt tot een meer kansrijke positie op de arbeidsmarkt.

Landelijk is bepaald dat er per 2024 geen middelen voor het STAP-budget worden vrijgemaakt. Het is een van de bezuinigingsmaatregelen waartoe het kabinet heeft besloten. Op zich begrijpelijk, want er was een hoop gedoe rond het STAP-budget. Maar is het wel terecht dat daarmee de gehele ambitie en financiële ruimte ineens weg is? Natuurlijk niet.

Oproep aan het kabinet: versterk LLO in de regio

In onze arbeidsmarktregio moeten we keer op keer kijken hoe we financiering van Opijver structureel kunnen borgen. Dat is tot op dit moment nog niet gelukt. Telkens moeten we bekijken of we weer een tijd door kunnen gaan. Daarbij werken we gelukkig nauw samen met provincie, gemeenten, UWV, vakbonden en onderwijsinstellingen. Als die samenwerking er niet op deze manier was, dan was het onmogelijk geweest om door te gaan. Het nieuwe kabinet roep ik op om ruimte te blijven bieden aan LLO en daar fors op te investeren. En als we ‘Elke regio telt’ serieus nemen, kies dan voor structurele middelen en breng deze naar de arbeidsmarktregio’s. Opijver in de Achterhoek laat zien hoe het kan.

Resultaten

Heb je nog twijfels over het nut van om- en bijscholing via het Achterhoeks talentenfonds Opijver? De jaarcijfers 2023 laten zien wat we hebben bereikt. En de enquête onder inwoners spreekt voor zich.

Help je mee om het nieuwe kabinet te bewegen tot structurele financiering in de regio over te gaan? Klik opijver.nl voor meer informatie en contact.

Elke jongere naar school of aan het werk

“ZEG Ben jij klaar voor de start?” is één van de vragen die ZEG Achterhoek aan jongeren stelt. Met ZEG Achterhoek worden jongeren bereikt die op dit moment niet naar school gaan, geen werk hebben of geen andere zinvolle dagingvulling. De ZEG Jongerenconsulenten weten de jongere te vinden en samen te kijken wat een volgende stap is. De ZEG Opstartbonus draagt bij aan een volgende stap. Wij willen namelijk dat elke jongere actief is.

Toen we startten met het Actieplan Achterhoekse jongeren gingen we er vanuit dat 3% van de 38.000 Achterhoekse jongeren tussen de 16 en 27 jaar tot de doelgroep zou behoren. Inmiddels hebben we veel meer dan het verwachte aantal jongeren bereikt. Onder andere door middel van de matchtafel, de jongerenmonitor, de transitieroute voor jongeren (vso, pro en mbo), netwerkbijeenkomsten en de inzet van lifecoaches. Ook via ZEG Achterhoek hebben veel jongeren zich aangemeld.


Sinds de start in 2021 zijn er 575 unieke aanmeldingen geweest. Bijna de helft daarvan zijn jongeren die zichzelf gemeld hebben. Gesprekken met de jongerenconsulenten hebben geleid tot begeleidingstrajecten en het (weer) oppakken van een opleiding. Ook zijn er jongeren die op deze manier de stap naar werk konden maken. Al met al zijn we trots op de resultaten.


Meer jongeren verlaten school
Na jaren van daling is er sinds de corona-pandemie sprake van een stijging van het aantal jongeren dat de school voortijdig verlaat. In de Achterhoek zijn de cijfers lager dan het landelijk gemiddelde, maar we zagen vorig jaar wel een sterke toename: van 315 naar 449 vsv’ers. In het vo ging het om 64 jongeren en in het mbo om 373 jongeren. In de Achterhoek vinden we elkaar in de ambitie om dit aantal weer te laten dalen. Het doorstroompunt in de Achterhoek heeft daarin een belangrijke rol.


Wet van school naar duurzaam werk
De nieuwe Wet van school naar duurzaam werk die op 1 augustus 2025 van kracht moet worden, bestaat uit een combinatie van instrumenten die zowel bij de onderwijsinstellingen, gemeenten als de doorstroompunten worden belegd. Zo krijgen mbo-scholen bijvoorbeeld de taak om leerlingen tijdens hun opleiding intensiever te begeleiden en deze begeleiding ook door te zetten tot één jaar na de opleiding. Onderwijsinstellingen en doorstroompunten zullen intensiever gaan samenwerken met de gemeente. Vanwege de leeftijdsuitbreiding naar 27 jaar zullen jongeren steeds vaker begeleid moeten worden naar betaald werk, in plaats van naar een startkwalificatie. Hiervoor is afstemming in de arbeidsmarktregio van groot belang. Voor een goede samenwerking is het cruciaal dat gegevensuitwisseling op casusniveau kan plaatsvinden. Deze mogelijkheid tot gegevensuitwisseling is ook onderdeel van de nieuwe wet.


Waar staan we over twee jaar? De ambitie is een sluitende aanpak voor onze jongeren. We kennen elke jongere die school voortijdig heeft verlaten en ondersteunen deze waar nodig richting opleiding of werk. Onze aandacht breidt zich uit van jongeren tot 23 jaar naar jongeren tot 27 jaar. Een ambitie die we samen omarmen. De basis hebben we ervoor gelegd met ons doorstroompunt, met het Actieplan en concreet met ZEG Achterhoek.

Kijk hier naar de resultaten van ZEG Achterhoek.


Klik op zegachterhoek.nl voor meer informatie en contact met de jongerenconsulenten

Top Bestaanszeker Nederland (VNG)

We willen dat mensen in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Ons stelsel van inkomensondersteuning is echter te complex geworden. Daardoor zien we helaas steeds vaker bestaansonzekerheid. Vandaag mocht ik met één van onze inwoners naar een bijeenkomst over dit onderwerp. De inleiding werd verzorg door Godfried Engbersen (voorzitter Commissie sociaal minimum) en Laurentien van Oranje.

Verklaring voor de landelijke politiek

Gemeenten willen bestaanszekerheid borgen de komende 10 jaar. Zodat iedereen weer rond kan komen en mee kan doen. Dat doen we samen met inwoners, publieke dienstverleners, maatschappelijke organisaties en de politiek. Doel is dat we komende woensdag in Den Haag een breed gedragen verklaring aanbieden aan vertegenwoordigers van de landelijke politiek.

Vandaag stond het perspectief van de inwoner centraal. Zowel de inwoner die met mij mee was als Laurentien van Oranje overtuigden me ervan dat degene die bestaansonzekerheid niet heeft ervaren, niet exact weet hoe het werkt. Laurentien van Oranje: “Het is belangrijk om diep te luisteren. Besef je: ik snap het niet. En ik ga het ook nooit snappen.” Tegelijkertijd was er sprake van een echte ontmoeting vandaag. Dat heeft indruk op mij gemaakt.

Direct contact met de inwoner is noodzakelijk. Juist in het contact tussen professional en inwoner gebeurt het. De professional moet daarom vertrouwen krijgen om dat te doen wat in de specifieke situatie nodig is. Het uiteindelijke doel is een schuldenvrije toekomst. Daar wordt hard aan gewerkt, maar we zullen tot vereenvoudiging moeten komen om inkomenszekerheid te versterken.

In de gemeente Doetinchem hebben we ervoor gekozen om voor specifieke inwoners beschermingsbewind zelf uit te voeren. We zien dat we daarmee goede resultaten bereiken, omdat bewind in nauwe relatie met de andere diensten binnen schulddienstverlening wordt aangeboden. Belangrijk doel is dat onze inwoners geen stress meer ervaren en uiteindelijk schuldenvrij zijn.

Dankbaar

Vandaag was een intensieve, maar mooie dag. Ik ben dankbaar dat ik er samen met een inwoner mocht zijn. En ik zie uit naar woensdag, het moment dat we onze ambities kenbaar zullen maken aan de landelijke politiek.

De ambities die we geformuleerd hebben:

  1. Voldoende inkomen
  2. Investeren in werk en zekerheid
  3. Een zeker en voorspelbaar inkomen
  4. Begrijpelijke rechten en plichten en eenvoudige toegang
  5. De basis op orde en maatwerk als het echt nodig is.

Diversiteit & inclusie

Het college van B&W van de gemeente Doetinchem heeft afgelopen dinsdag de Uitvoeringsagenda Divers in de gemeente Doetinchem vastgesteld. Met deze agenda werken we eraan dat iedereen zich welkom en gelijkwaardig voelt in onze inclusieve gemeente. Iedereen heeft een plek in Doetinchem en mag zich welkom voelen, ongeacht gender, seksuele gerichtheid, geloof, etniciteit, leeftijd of beperking.

De nieuwe Uitvoeringsagenda is een concrete uitwerking van het Plan van Aanpak Diversiteitsbeleid en geeft inzicht in wat de plannen zijn op het gebied van diversiteit & inclusie voor de jaren 2024 en 2025. De agenda is ingedeeld in vijf hoofdstukken die de pijlers vormen . Bij elk hoofdstuk staat beschreven wat het plan is, wie verantwoordelijk is, hoe we dat gaan doen en wat het beoogde resultaat is. In grote lijnen gaat het om onderstaande punten.

  • We zetten een projectgroep diversiteit & inclusie op
    Binnen de gemeente werkt een vrij homogene groep. Hierdoor hebben we binnen de gemeente blinde vlekken wanneer het aankomt op de beleidsplannen die we maken. Om deze tegen te gaan is het belangrijk dat we een projectgroep opzetten met diverse sleutelfiguren uit de gemeente die ons voorziet van signalen uit de gemeente, en die wij kunnen bevragen op plannen die we maken.
  • We worden een regenbooggemeente en dragen dat uit
    De LHBTI+-gemeenschap is een gemeenschap met individuen die wettelijk gezien dezelfde rechten hebben als iedereen. Toch is er op het gebied van emancipatie voor deze gemeenschap nog een hoop winst te behalen. Door een regenbooggemeente te worden dragen we bij aan deze emancipatie.
  • We sluiten een breed anti-discriminatiepact
    (Arbeidsmarkt)discriminatie is een groot probleem binnen onze maatschappij. Vanwege het mogelijk bestaan van (on)bewuste systemische processen worden er nog te vaak mensen uitgesloten op basis van irrelevante kenmerken. Door samen met het (in eerste instantie) bedrijfsleven een anti-discriminatiepact te sluiten, gaan we discriminatie tegen wat bijdraagt aan een gemeente die er voor iedereen is.
  • We erkennen onze eigen rol als werkgever
    We hebben diverse plannen op het gebied van diversiteit & inclusie, maar kennen binnen onze eigen gemeente nog een zeer homogene groep. Wanneer we naar buiten treden met plannen om de gemeente inclusiever te maken, is het zaak dat we daarbij zelf het goede voorbeeld geven en kritisch kijken naar onze eigen organisatie.
  • We zoeken en ondersteunen burgerinitiatieven
    Veel van onze beste ideeën komen uit onze eigen gemeente, ook op het gebied van diversiteit & inclusie. Inwoners die zich hard maken voor diversiteit & inclusie ondersteunen we daarom graag bij initiatieven die zij opzetten.
Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag