Naar een ‘Werkcentrum Achterhoek’

Er moet één herkenbaar loket komen, het regionale werkcentrum, waar alle werkzoekenden en werkgevers terecht kunnen voor de ondersteuning en begeleiding die nodig is om mensen de stap naar een nieuwe baan te laten maken. In het Werkcentrum Achterhoek bundelen gemeenten, UWV, sociale partners en onderwijs om zo te zorgen voor een beter functionerende arbeidsmarkt. De samenwerking is gericht op meer arbeidsparticipatie, omscholing en doorstroom.

Eén servicepunt
In de Achterhoek werken overheid, sociale partners en onderwijs gezamenlijk aan een sterke en innovatieve regio, daarvoor is de arbeidsmarkt cruciaal. Onder verantwoordelijkheid van de thematafel Onderwijs & Arbeidsmarkt is enige tijd geleden een verkenning uitgevoerd naar de dienstverlening op het terrein van de loopbaanontwikkeling in de Achterhoek. Belangrijke uitkomst uit deze verkenning was dat voor inwoners en werkgevers de dienstverlening verbeterd kan worden door de dienstverlening te ontschotten en samen te brengen in een servicepunt voor werk & leven lang ontwikkelen (LLO). De thematafel heeft aansluitend hiervoor een opdracht geformuleerd voor de realisatie van een servicepunt in de arbeidsmarktregio.

Hervorming dienstverlening
De ambitie van de thematafel sluit aan op de doelstellingen van de hervorming van de arbeidsmarktdienstverlening voor inwoners en bedrijven die in 2022 door het Rijk is geïnitieerd. Het Rijk streeft naar een arbeidsmarktdienstverlening die meer groepen op de arbeidsmarkt bereikt en ontschot wordt aangeboden. Doel is per regio één toegangspoort te hebben tot publieke en private dienstverlening van partners. De huidige separate loketten (het Regionaal Mobiliteitsteam, het Werkgeversservicepunt en het Leerwerkloket) van waaruit op dit moment wordt samengewerkt gaan op in deze ene toegangspoort: het Werkcentrum.

Hoe ziet dat Werkcentrum er concreet uit?
Voor herkenbaarheid, kenbaarheid en toegankelijkheid is de ambitie om één regionaal loket te hebben voor de dienstverlening aan werkgevers, werkenden en werkzoekenden op het terrein van werk en leven lang ontwikkelen. Bij dit regionaal loket kunnen vanaf dat moment werkenden, werkzoekenden en werkgevers uit de regio zonder afspraak terecht voor informatie en advies over werk, mobiliteit, de arbeidsmarkt, werken in de grensregio, scholingsadvies en verdere loopbaanvragen. Het Werkcentrum fungeert als toegangspoort en ontsluit de dienstverlening naar alle betrokken partijen. Er is sprake van een warme overdracht naar de verantwoordelijke partijen. In dit kader geldt het no wrong door principe. Deelnemende partijen zorgen er via de poort van het Werkcentrum en via de eigen kanalen voor dat mensen met hulpvragen op de juiste plek worden geholpen. Het Werkcentrum kent voor het klantencontact en zijn dienstverlening een digitaal/online kanaal, een telefonisch kanaal en een fysiek kanaal.

Leidende principes
Streven is om in 2025 het regionaal loket operationeel te hebben. Op dit moment worden de leidende principes voor Werkcentrum Achterhoek uitgewerkt. Ook wordt gewerkt aan de voorbereiding van de werving van een coördinator en het team van gidsen.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag